28 mei 2025
Carine aan het woord over leren, onderzoeken, werken
Bij het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) draait alles om samenwerking en vernieuwing. Regelmatig bloggen onze vaste teamleden over wat ze bezighoudt: van digitale veiligheid en maatschappelijke uitdagingen tot innovaties die het verschil maken. Krijg een kijkje achter de schermen en ontdek hoe wij – samen met partners – werken aan een veiligere digitale toekomst.

Leren, onderzoeken, werken – mijn eerste 70 werkdagen bij het CVD
Blog van Carine van Vliet – programmamanager onderwijs bij het CVD
Toen ik eind zomer 2024 bij het CVD solliciteerde, voelde ik direct dat dit een plek is waar professionals van en met elkaar leren. De open sfeer, prikkelende gesprekken en inspirerende onderwijsruimtes maakten meteen indruk. Sinds december werk ik als programmamanager onderwijs bij het CVD en ben ik volop aan het verkennen, verbinden en bouwen.
Vliegende start
Ik maakte letterlijk een vliegende start: in januari reisde ik naar Athene voor de kick-off van het Europese project CADMUS [link]. Daar werd de urgentie direct voelbaar: Europa kampt met een ernstig tekort aan onderwijs op het gebied van cybersecurity. Deze ervaring markeerde de start van een intensieve inwerkperiode vol ontmoetingen, inzichten en vragen, zoals: Wat betekent het om te werken in een netwerkorganisatie? Hoe ziet het onderwijslandschap eruit? En vooral: wat is er nodig om toekomstgericht professionals op te leiden voor een digitaal veiliger Nederland?
Onderwijs als verbindende kracht
In een netwerkorganisatie als het CVD betekent leren vooral: verbinden. Met mensen, organisaties en maatschappelijke opgaven. Ik leerde onze kennispartners kennen: Aventus, Saxion, Universiteit Twente, NIPV en de Politieacademie. Ik verdiepte me in curricula, strategische agenda’s en cybersecurityprofielen. Wat me daarbij vooral raakte, was hoe verschillende perspectieven – van docent(onderzoekers) tot beleidsmakers – samenkomen binnen het CVD. Het verbinden van verschillende contexten, belangen en praktijkvragen aan gezamenlijke maatschappelijke opgaven geeft mij richting in mijn werk.
Onderwijs kan hier echt het verschil maken, mits we gezamenlijk onderzoeken wat er nodig is op de arbeidsmarkt, elkaars context en taal leren kennen en durven te vernieuwen.
Op weg naar doorlopende leerlijnen
De ambitie van ons onderwijsprogramma is helder: doorlopende leerlijnen realiseren van mbo tot wo. Deze leerlijnen stellen (toekomstige) professionals in staat te leren, ontwikkelen en innoveren, afgestemd op de behoeften van de arbeidsmarkt. Dat begint met het zorgvuldig onderzoeken van gezamenlijke opgaven en het in kaart brengen van opleidings- en arbeidsmarktbehoeften, zoals we doen binnen het CADMUS-project.
In de komende jaren willen we een competentiegerichte aanpak ontwikkelen als fundament voor curricula en leerpaden, passend binnen Europese kaders.
De uitdaging ligt in het verbeteren van samenhang en aansluiting tussen de opleidingen. Competenties en vaardigheden moeten logisch op elkaar voortbouwen, zonder gaten of overlap voor de lerende.
Onderwijs vormgeven vanuit een innovatief ecosysteem
Wat mij inspireert, is het beeld van een ‘clubhuis’: een open, uitnodigende plek waar mensen samenkomen om te leren onderwijs te innoveren en kennis te delen. De inrichting van het onderwijs ligt vanzelfsprekend bij de instellingen en partners zelf, maar het CVD fungeert als verbinder: we brengen ontwikkelrichtingen samen, bieden kaders en ondersteunen samenwerking.
In dit ecosysteem werken we met onderwijsinstellingen, bedrijven en overheid aan gedeelde ambities. We helpen elkaar maatschappelijke vragen scherp te krijgen en jagen onderwijsontwikkelingen aan die aan deze vragen voldoen en zorgen voor meer goed opgeleide professionals.
Vooruitkijken: blijven leren van én met elkaar
Mijn eerste maanden waren intens, leerzaam, soms chaotisch, maar vooral richtinggevend. Voor de zomer wil ik het programmaplan onderwijs verder concretiseren en de eerste inzichten uit het CADMUS-project delen.
Ik ben blij met de ruimte die ik krijg om mijn onderwijskundige expertise in te brengen. De komende tijd richt ik me op het verder versterken van samenhang in het onderwijs, door inzichten uit onderzoek en praktijkvragen te verbinden aan curricula en door de samenwerking tussen partners te verdiepen.
Dat doe ik graag samen. Laten we blijven bouwen aan onderwijsinnovaties waarmee we professionals opleiden die bijdragen aan een digitaal veiliger Nederland.


