Jaarlijkse cyclus van bijeenkomsten

Vier keer per jaar organiseert programmamanager onderzoek Miriam Oostinga samen met Anna Sperotto van de Universiteit Twente een bijeenkomst voor de PhD- en EngD-community. Tweemaal per jaar ligt de nadruk op inhoudelijke, interdisciplinaire verdieping rond de lopende onderzoeken. De overige bijeenkomsten zijn gericht op het versterken van onderlinge samenwerking, het opdoen van relevante vaardigheden (zoals presentatieskills of het opstellen van een sterk CV) en het verkennen van toepassingen in het werkveld.

Samenwerken onder druk tijdens crisisoefening

Deze editie draaide om een realistische en uitdagende crisisoefening onder leiding van Charlie van Genuchten (SURF). Deelnemers werden uitgedaagd om als crisisteam van een fictieve onderwijsinstelling te reageren op een acute cybercrisis. De rollen binnen het team varieerden van CvB-lid tot communicatieadviseur en IT-specialist, wat zorgde voor een multidisciplinaire aanpak en dynamiek.

Tijdens de oefening leerden de onderzoekers hoe cruciaal heldere taakverdeling, effectieve communicatie en besluitvorming onder druk zijn. De oefening bood niet alleen inzicht in technische en organisatorische aspecten van een cybercrisis, maar stimuleerde ook samenwerking en strategisch denken.

Reflectie en vervolg

De afsluitende groepsdiscussie leverde waardevolle reflecties op. Deelnemers bespraken hoe zij de opgedane ervaringen en inzichten kunnen vertalen naar hun eigen onderzoek en praktijk. Ook werd verkend of en hoe dergelijke oefeningen een structurele plek kunnen krijgen binnen de onderzoekspraktijk van jonge onderzoekers.

Deze middag onderstreepte het belang van interdisciplinair samenwerken aan actuele en realistische uitdagingen binnen het domein van digitale veiligheid.

We bedanken alle deelnemers voor hun betrokkenheid en actieve inzet. De eerstvolgende CVD-onderzoekersmiddag vindt eind juni plaats. Op naar de volgende editie!

30 04 2025 03 klein
30 04 2025 05 klein
30 04 2025 08 klein
30 04 2025 09 klein
30 04 2025 10 klein
30 04 2025 06
Initiatiefnemers: