Stomme Ipad

Uit het drieletterige security-alfabet kies ik deze keer de B van beschikbaarheid, want collega's vonden dat ik maar eens een stukje moest schrijven over mijn haperende iPad.

Wat was er aan de hand? Mijn iPad wilde geen verbinding meer maken met de buitenwereld. Niet via wifi, niet via de simkaart. Apps mopperden of deden gewoon niets, zonder ook maar een hint over wat hen tegenhield. Het voor de hand liggende uit- en weer aanzetten hielp niet, en de batterij was prima gevuld.

Toetsencombinatie

Tijd om hulp in te schakelen. De helpdesk wist een magische toetscombinatie: volume omhoog, volume omlaag, dan de uitknop ingedrukt houden totdat het Apple-logo verschijnt. Welke knop is ook alweer volume omhoog? Oh ja, deze. Druk, druk, druk, even wachten… Geen Apple-logo. Ergens onderin de daaropvolgende vragenlijst van de helpdesk bungelde een vraag waarbij preventief het schaamrood op mijn kaken vloog: of de vliegtuigmodus misschien per ongeluk aan stond. Gelukkig niet. Daarna volgden het herstellen van de netwerkinstellingen en uiteindelijk het ultieme advies: volledig terugzetten naar fabrieksinstellingen. Tja, het zat eraan te komen, maar als gebruiker wil je dat natuurlijk niet.

Ik liet het de rest van de dag rusten en zocht 's avonds mijn geluk bij AI. Die kwam met soortgelijke suggesties, maar wees er wél op dat ik de verkeerde volgorde had gebruikt bij die knoppencombinatie: niet volume omhoog – omlaag, maar andersom. Na de volledige ceremonie verscheen nu inderdaad het Apple-logo, maar het probleem was nog steeds niet verholpen.

VPN

Enkele suggesties verderop vroeg mijn AI-vriendje of ik misschien een VPN gebruikte. Laat ik nou vorig jaar, voor een conferentie in de VS, mijn privé-VPN op de iPad hebben geactiveerd. Dat wist ik niet meer, maar ik ging toch even checken. Wijze les: denk nooit dat je het wel weet.

Na het uitzetten van de VPN-app geschiedde het wonder: de iPad begon te pruttelen. AI legde uit wat er was gebeurd: een update of een verlopen certificaat had de Kill Switch geactiveerd, waardoor de app al het verkeer blokkeerde, zelfs zonder dat ik de VPN bewust had aangezet. Het meest zorgelijke vind ik dat de VPN-app daar zelf geen woord over zei. Gewoon stilletjes de boel dichtgooien.

Een app die mijn apparaat moest beschermen, heeft de beschikbaarheid ervan geschaad. Niet zo best.

En de andere twee letters? Dat zijn natuurlijk de I van integriteit en de V van vertrouwelijkheid. Zo, weer even het hele security-alfabet gerepeteerd

Initiatiefnemers: