Professional aan het woord: Paul Bürer
Vraag een professional naar zijn/haar werk op het snijvlak van veiligheid en digitalisering en je krijgt gegarandeerd een boeiend én relevant verhaal. In deze editie vertelt onderwijskundige Paul Bürer over zijn werk.

Naam: Paul Bürer
Leeftijd: 40
Functie: Onderwijskundig adviseur bij Saxion Parttime School
Wat houdt jouw werk in, op het snijvlak van veiligheid en digitalisering?
In mijn werk sta ik voortdurend stil bij vragen als: wat is mijn rol in de maatschappij, hoe vervul ik die professioneel, en wat vraagt de toekomst van ons? Samen met organisaties – zoals de politie – verken ik hoe technologische ontwikkelingen ons werk veranderen. Denk aan thema’s als AI, datagedreven sturing of slimme surveillance. Mijn rol is om die complexe, vaak abstracte ontwikkelingen te vertalen naar de dagelijkse praktijk: wat betekenen ze voor het vakmanschap van professionals, en hoe kun je daarin impact blijven maken en betekenisvol blijven bijdragen?
Concreet werk ik aan leerinterventies die professionals ondersteunen om toekomstgericht te denken én te handelen. Ik ontwikkel onderwijs en ontwerp leervormen die technologie niet als doel op zich benaderen, maar als maatschappelijke realiteit. Mijn ambitie? Een bijdrage leveren aan meer bewustwording en toekomstdenken, zodat mensen niet alleen begrijpen wat er verandert, maar vooral ook hoe ze daar zelf richting aan kunnen geven – vanuit hun eigen waarden, vakmanschap en met oog voor de impact die zij willen maken.
Wat is het meest verassende en innovatieve waar je op dit moment mee bezig bent?
Op dit moment ontwikkelen we samen met de politie een ‘Expeditie Digitale Transitie’. Geen standaard training, maar een gezamenlijke ontdekkingstocht waarin professionals hun eigen leervragen onderzoeken rond technologie en veiligheid. We werken met scenario’s en toekomstbeelden, waarbij deelnemers verkennen wat thema’s als deepfakes, algoritmes en slimme surveillance betekenen voor hun eigen werkpraktijk.
Het innovatieve zit voor mij vooral in de benadering: we maken technologie niet alleen technisch begrijpelijk, maar vooral menselijk relevant. Hoe blijf je als professional wendbaar, kritisch en moreel bewust in een steeds digitalere wereld? Dat vraagt om een ander soort leren – en dat is precies waar we op inzetten.
Wat is jouw tip voor thuis op het gebied van veiligheid en digitalisering?
Leer je kinderen kritisch kijken naar wat ze online zien. Niet alles wat ze tegenkomen, is goedbedoeld of betrouwbaar. Digitale veiligheid begint bij bewustzijn, en dat kun je samen ontwikkelen. Door vragen te stellen, samen te reflecteren, leer je samen met je kinderen hoe om te gaan met onze digitale leefomgeving.


